ترامپ طرح تحریم‌های ایران را امضا کرد

تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی پیشتر با اکثریت قاطع آرا در هر دو مجلس کنگره (نمایندگان و سنا) به تصویب رسیده بود. بنابراین، حتی درصورت وتوی ترامپ نیز با رای دو سوم نمایندگان دو مجلس، وتوی او شکسته می‌شد.

طرح تحریمی جدید که از سوی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا “گسترده‌ترین بسته تحریمی تاریخ” لقب گرفته است، ابتدا با نام «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» مطرح شد اما در ادامه با گروکشی دموکرات‌ها، تحریمهایی علیه روسیه و کره شمالی نیز به عنوان متمم به آن اضافه شد.

این قانون اکنون وزارت خارجه، دفاع و خزانه‌داری آمریکا و همچنین اداره اطلاعات ملی این کشور را ملزم می‌کند هر دو سال یکبار استراتژی خود را برای مقابله با آنچه “اقدامات تهدیدآفرین ایران علیه آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و ماورای آن” خوانده شده است، ارائه دهند.

علاوه بر این، به موجب این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا مکلف است:

۱) علیه هر شخص یا نهادی که به نوعی به برنامه موشکی بالستیک ایران یا به فروش و انتقال تجهیزات نظامی خاص به این کشور کمک می‌کند یا کمک فنی یا مالی در این زمینه ارائه می‌دهد، تحریم‌های توقیف اموال و محرومیت از تجارت با آمریکا وضع کند؛

۲) علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وابستگان آن به بهانه حمایت از تروریسم تحریم‌هایی از قبیل توقیف اموال و منع تبادلات مالی و بانکی اعمال کند؛ و

۳) هر شخصی که وزارت امور خارجه آمریکا او را به عنوان ناقض حقوق بشر در ایران معرفی کند را در لیست سیاه تحریم قرار دهد.

این قانون همچنین تحریم‌های موجود علیه اشخاصی که به برنامه موشکی بالستیک ایران کمک می‌کنند یا از آنچه “اقدامات تروریستی بین‌المللی ایران” خوانده شده، حمایت می‌کنند را تا زمانیکه رئیس‌جمهور متوقف شدن اقدامات آنها را تایید نکند، تمدید می‌کند.

در بند آخر این طرح تصریح شده است رئیس‌جمهور می‌تواند در چارچوب اختیارات خود اعمال یا تداوم اعمال برخی تحریم‌ها را در شرایط خاص موقتاً تعلیق کند. اما این تعلیق برخلاف عرف گذشته باید با مجوز کنگره باشد؛ موضوعی که ترامپ آن را دخالت کنگره در اختیارات رییس جمهور می‌داند.

بسته تحریمی جدید همچنین علاوه بر ایران و کره شمالی، بخش انرژی روسیه را نیز هدف قرار می دهد و به همین دلیل، با انتقاد شدید اتحادیه اروپا مواجه شده است. اروپا ضمن آنکه این اقدام آمریکا را یکجانبه خوانده و آن را محکوم کرده است، بیم آن دارد که این تحریم ها در تامین گاز این قاره اختلال ایجاد کند.
کاهش اختیارات ترامپ در رفع تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو، موجب شده بود تا کاخ سفید نسبت به امضای این طرح بی‌میل باشد. با این وجود، از آنجا که شمار امضاهای این طرح از دو سوم مجموع نمایندگان هر دو مجلس کنگره بیشتر بود، ترامپ عملا امکان وتوی آن را نداشت.

ترامپ با وجود امضای طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی، در بیانیه‌ای از تبعات احتمالی این طرح، از جمله کاهش اختیارات رئیس‌جمهور در رفع تحریم‌های روسیه و کاهش امکان همکاری با متحدان آمریکا، ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از امضای طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی درباره این قانون ابراز نگرانی کرد. ترامپ اعلام کرد قانونی که او علیه این سه کشور امضا کرد “دارای نقایص بسیاری است.”
شبکه تلویزیونی روسیا الیوم نیز اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای قانون تحریم ها را ناقص توصیف کرد و گفت: کنگره مفادی در طرح تحریم گنجانده است که مطابق با قانون اساسی آمریکا نیست و اختیارات رئیس جمهور را محدود  می کند.
ترامپ افزود: قانون تحریم ها را به خاطر حفظ وحدت ملی و جلوگیری از ایجاد شکاف بین کاخ سفید و کنگره امضا کردم. به رغم مشکلات موجود در طرح تحریم‌ها، این طرح را به خاطر امنیت ملی آمریکا امضا کردم.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت ترجیحات کنگره را لحاظ خواهد کرد اما مفاد لایحه تحریم را به نحوی اجرا خواهد کرد که با اختیارات وی در قانون اساسی آمریکا همخوانی داشته باشد.
ترامپ در بیانیه خود پس از امضای بسته تحریمی جدید اعلام کرد امیدوار است کنگره این “طرح مخدوش” را اجرا نکند تا با این کار مانع از همکاری آمریکا با متحدان اروپایی به منظور حل و فصل مناقشه اوکراین نشود.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت مفاد مشخصی در طرح تحریم‌ها وی را ملزم می کند مانع از ورود افرادی خاص به خاک آمریکا شود.
گفتنی است تحریم های جدید علیه ایران در حالی به امضای ترامپ رسید که در دستکم سه بند از توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد، واشنگتن از اعمال تحریم‌های جدید و سیاست‌هایی که مستقیما با هدف فشار اقتصادی بر ایران طراحی شده، منع شده است.
کارشناسان معتقدند که آمریکایی‌ها در تحریم‌های جدید به دنبال قفل کردن همه فعالیت‌های اقتصادی ایران هستند. بعضی از تحلیل‌گران این تحریم را «مادر تحریم‌ها» و «سیاه‌چاله تحریمی» خوانده‌اند.
بیشتر بخوانید: سرفصل‌های لایحه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیتحریمایرانترامپ

تاريخ : شنبه 14 مرداد 1396 | 3:30 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.